• Altijd in de buurt
  • Persoonlijke aandacht
  • Bewezen effectief

Beenklachten

Pijn in uw bovenbeen? Vaak zijn deze klachten spier-georiënteerd. Fysiotherapie biedt vaak de beste oplossing. Heeft u beenklachten? Vraag een gesprek aan en vertel ons over uw klachten, wij helpen u graag van uw beenklachten af!

Pijn in heup en been?

Pijn in de benen komt veel voor. We hebben het meestal over pijn in de bovenbenen of pijn in heup, lies en bovenbeen. Regelmatig komt het voor dat er een uitstralende pijn van de heup naar het been bestaat. Pijn in de benen is van alle leeftijden en vaak ligt de oorzaak van de beenpijn in de spieren van de benen.
In onze praktijk zien we vaak dat pijn in de heup en been zijn ontstaan na het sporten en dat die pijn de volgende morgen heviger is geworden. Maar het is zeker niet alleen tijdens het sporten dat dit gebeurt, ook bij een val of hard ergens tegen aan stoten ontstaan deze klachten. De spieren in met name uw bovenbeen zijn gevoelig en kwetsbaar. Door een val of een klap kan het gewricht zwellen en kan een spier scheuren.

Oorzaken pijn in heup en been

Pijn in uw benen kan verschillende oorzaken hebben. De pijn kan acuut of geleidelijk ontstaan. Tijdens sport of werkzaamheden kunt u langdurig uw benen te zwaar of verkeerd belasten. Hierdoor veroorzaakt u geleidelijk (zelf) uw klacht.
De oorzaak van de pijn in heup, lies en bovenbeen kan ook ineens ontstaan zijn bij een val, bijvoorbeeld van uw fiets of door een harde klap. Een plotselinge krachtinspanning bijvoorbeeld bij het hard achter een bal aanrennen kan er voor zorgen dat de aanhechtingen van uw pezen geïrriteerd raken en vervolgens voor ontsteking aan de spieren zorgen.
De pijn aan de hamstring is een klacht die veel voorkomt. Dit is pijn aan de achterkant van uw been net onder uw bil. Dit kan een scherp stekende pijn zijn en de pijn in uw hamstring kan ook als u niets doet en stil zit zeurend aanwezig blijven.
Ook een veel voorkomende beenpijn is de quadriceps peesontsteking. Dit is pijn in de spier aan de voorkant van uw been, de quadriceps. Deze pijn voelt u boven de knieschijf en tussen uw lies. Net als bij de hamstring geeft dit een stekende pijn en kan dit kan ook in de nacht een onaangenaam gevoel blijven geven.

Diagnose pijn in heup en been

Voor ons als fysiotherapeuten is het vinden van de oorzaak een belangrijk onderdeel van de diagnose. We gaan tijdens een eerste bezoek goed na wat de duur van de klachten zijn en of er vaker soortgelijke klachten zijn opgetreden. We zullen tijdens uw eerst bezoek (intake) goed nagaan hoe en onder welke omstandigheden uw de klacht is ontstaan. Zijn er bijvoorbeeld vaker soortgelijke klachten opgetreden. Is de pijn geleidelijk onstaan of acuut. Hoe voelt de pijn aan? Worden er medicijnen gebruikt, hoe ziet een normale week er uit bij iemand, dit zijn zaken die belangrijk zijn om te weten, alvorens een behandeltraject in te gaan. Tijdens de intake nemen we hier goed de tijd voor.

Behandeling pijn in heup en been

Een belangrijk onderdeel van ons behandelplan is er (samen met u) naar toe werken dat u eenmaal thuis -als het hele traject erop zit – zelf de klachten onder controle kunt houden. We streven ernaar er voor te zorgen dat u ons voor deze klacht, na de behandeling niet meer nodig hebt.
Behandelmethodes die we binnen Topfit gebruiken zijn o.a. oefentherapie, shockwave, dry needling en echografie (dit laatste wordt ingezet als onderzoeksmethode niet als behandelmethode).
Als u pijn hebt in uw heup of been is dat meestal goed te verhelpen. Patiënten gaan bij ons een traject in waarbij het soms goed is om niet te snel te willen gaan. Een hersteltraject heeft vaak ook gewoon zijn tijd nodig. Het is goed om in gedachten te houden dat té snel vooruit willen gaan overbelasting kan veroorzaken.

Maak direct een afspraak

Wilt u een afspraak maken? Bel 088-171 9000 of vul het contactformulier in. Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.