Dry needling, ook voor mijn klachten?

Dry needling ook voor mijn klachten?

Nog veel patiënten kijken je vragend aan als de behandelmethode dry needling wordt genoemd. Dry needling is een effectieve behandeling bij spierklachten

Dry needling is een techniek waarbij een zeer dun naaldje door de huid direct in een triggerpoint van een spier wordt geprikt. Zo’n triggerpoint is een zeer plaatselijke verharde en pijnlijke plek in een spier, die de oorzaak kan zijn van allerlei pijnklachten.

Het inbrengen van het naaldje voel je niet of nauwelijks. Doordat de naald direct in de triggerpoint wordt geplaatst ontstaat een korte aanspanning van de spier die kort voelbaar is. Vervolgens ontspant de spier en hierdoor verminderen uw pijnklachten. Omdat er geen vloeistof wordt geïnjecteerd spreekt men van ‘dry needling’.

Wanneer Dry needling?
Bij pijn in een spier, met of zonder uitstraling op andere plekken in het lichaam. Bij bewegingsbeperkingen en/of stijfheid, verminderde kracht in een spier. Ook bij pijnontwijkend gedrag, zweten, duizeligheid, licht in het hoofd, wazig zien, rillerig zijn of koude handen.

Dry needling versus acupunctuur
Bij acupunctuur worden meerdere naalden in het lichaam geprikt, die daar enige tijd in blijven zitten. Bij dry needling wordt één naald gebruikt, waarmee kortdurend de spier wordt behandeld. Dry needling werkt dus direct in op de lokale spieren. Het is géén ‘energie- behandeling’! Wat wél gelijk is bij beide behandelingen: we maken gebruik van steriele naalden, die na iedere behandeling worden weggegooid conform ons strenge hygiënereglement.

Wat zijn de kosten voor dry needling?
Dry needling valt onder de reguliere vergoeding voor fysiotherapie. Als u (aanvullend) verzekerd bent voor fysiotherapie, worden de behandelingen door uw verzekeringsmaatschappij vergoed.

Voor meer informatie 088-1719000 of info@topfit-fysiotherapie.nl

Volg Topfit voor meer tips 'n Tricks!

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Topfit en ontvang helemaal gratis, tips om gezond en fit te blijven!

Wij gebruiken uw gegevens alleen om de nieuwsbrief te verzenden.