• Altijd in de buurt
  • Persoonlijke aandacht
  • Bewezen effectief

Enkelklachten

“Ik ben door mijn enkel gegaan. Of Ik heb mijn enkel verzwikt” zijn twee veel gehoorde opmerkingen bij ons in de praktijk. En altijd is het duidelijk wanneer en hoe het is gebeurd. Vaak tijdens het sporten of lopend over ongelijk terrein, een misstap of een sprong ergens vanaf.

Enkelklachten

Bij een enkelverstuiking zwikt uw voet en uw enkel plotsklaps naar binnen. De enkelband krijgt op dat moment een klap en rekt uit waardoor er kleine scheurtjes ontstaan in de enkelband. Dit is erg pijnlijk. Een plotselinge scherpe pijn en een dikke blauwe enkel is vaak het gevolg. Staan en lopen lukt niet zonder pijn.

Oorzaken verstuikte enkel

De oorzaak van acute pijn aan de enkel is in de meeste gevallen direct aanwijsbaar. Er doorheen gegaan terwijl u wandelde in het bos of op de tennisbaan of bij het afstappen van de fiets. Of een harde schop.
De oorzaak van dikke enkels en pijn in de enkel kan ook een minder plotselinge aanleiding hebben. Het dragen van verkeerde schoenen met te weinig ondersteuning kan een oorzaak zijn dat uw enkels dikker worden en na verloop van tijd pijn gaan doen.
Of langere tijd hardlopen aan de linkerkant van de weg waarbij de ene voet schuin wordt neergezet omdat de weg vaak een beetje schuin afloopt aan de zijkant.

Diagnose enkel klachten

Een gescheurde enkelband of een verstuikte enkel is geen ernstige blessure. In bijna alle gevallen herstelt uw voet zich weer vanzelf. Rust is daarbij belangrijk. Vaak is de pijn in de enkel na een dag of vijf al een stuk minder. De mate van ernst van de verstuikte enkel is bepalend voor ons behandelplan.

Behandeling verstuikte enkel

Een dag of vijf na het verzwikken van de enkel is de pijn en de zwelling vaak sterk verminderd. Onze fysiotherapeut kan uw enkel intapen om daarmee voorzichtig weer bewegingen en oefeningen te gaan doen.
Is de ernst van de verzwikking ernstiger en blijft de pijn na de eerste vijf dagen aanhouden, dan zullen we middels een oefenprogramma de stabiliteit, kracht en belastbaarheid van de enkel gaan herstellen. Bij een groot gedeelte van de enkelklachten is volledig herstel weer mogelijk. Wij streven er naar uw enkel weer terug te brengen op het niveau van de belasting voor uw verzwikking, zodat u weer pijnvrij kunt gaan wandelen in het bos of zonder angst uw voet weer kunt belasten tijdens uw (favoriete) sport.

Maak direct een afspraak

Wilt u een afspraak maken? Bel 088-171 9000 of vul het contactformulier in. Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.