Verstuikte enkel?

“Ik ben door mijn enkel gegaan. Of Ik heb mijn enkel verzwikt” zijn 2 veel gehoorde opmerkingen bij ons in de praktijk. En altijd is het duidelijk wanneer en hoe het is gebeurd. Vaak tijdens het sporten of lopend over ongelijk terrein, een stoep die u over het hoofd zag of een sprong ergens vanaf.

Enkel klachten

Bij een enkel verstuiking zwikt uw voet en je enkel plotsklaps naar binnen. De enkelband krijgt op dat moment een klap en rekt uit waardoor er kleine scheurtjes ontstaan in de enkelband. Dit is erg pijnlijk. Een plotselinge scherpe pijn en een dikke blauwe enkel is vaak het gevolg. Staan en lopen lukt niet zonder pijn.

Oorzaken verstuikte enkel

De oorzaak van acute pijn aan de enkel is in de meeste gevallen direct aanwijsbaar. Er doorheen gegaan terwijl u wandelde in het bos of op de tennis baan of bij het afstappen van de fiets. Of een harde schop.

De oorzaak van dikke enkels en pijn in de enkel kan ook een minder plotselinge aanleiding hebben. Het dragen van verkeerde schoenen met te weinig ondersteuning kan een oorzaak zijn dat uw enkels dikker worden en na verloop van tijd pijn gaan doen.

Of langere tijd hardlopen aan de linkerkant van de weg waarbij de ene voet schuin wordt neergezet omdat de weg vaak een beetje schuin afloopt aan de zijkant.

Diagnose enkel klachten

Een gescheurde enkelband of een verstuikte enkel is geen ernstige blessure. In bijna alle gevallen herstelt uw voet zich weer vanzelf. Rust is daarbij belangrijk. Vaak is de pijn in de enkel na een dag of 5 al een stuk minder. De mate van ernst van de verstuikte enkel is bepalend voor ons behandelplan.

Behandeling verstuikte enkel

Een dag of 5 na het verzwikken van de enkel is de pijn en de zwelling vaak sterk verminderd. Onze fysiotherapeut kan uw enkel intapen om daarmee voorzichtig weer bewegingen en oefeningen te gaan doen.

Is de ernst van de verzwikking ernstiger en blijft de pijn na de 1e 5 dagen aanhouden, dan zullen we middels een oefenprogramma de stabiliteit, kracht en belastbaarheid van de enkel gaan herstellen. In bijna 100% van de enkel klachten is volledig herstel weer mogelijk. Wij streven er naar uw enkel weer terug te brengen op het niveau van de belasting voor uw verzwikking, zodat u weer pijnvrij kunt gaan wandelen in het bos of zonder angst uw voet weer kunt belasten tijdens uw (favoriete) sport.

• 10 vestigingen in o.a. Almere, Dronten, Harderwijk, Kampen, Lelystad en Zwolle