Achillespees of hiel blessure?

Achilles of hiel blessures, komen vaak voor bij sporters. Met name duursporters hebben hier sneller last van. Het is van belang om te onderzoeken wat er precies gebeurd is en hoelang u er last van heeft. Zodoende kan een juist behandeltraject gekozen worden.

U wilt snel weer op de been zijn en weten waar u aan toe bent. Volg daarom de juiste behandeling voor u en uw sport. Heeft u last van een Achilles of hiel blessure? Topfit helpt u snel weer in beweging!

Achillespees of hiel blessure

Regelmatig komen sporters de praktijk binnen met een achillespees blessure of hielspoor pijn.

Hielspoorpijn is de meest voorkomende pijnklacht aan de hiel en komt vooral voor bij mensen boven de 40 jaar. Ze hebben vaak pijn onder de voet. Voornamelijk ‘s ochtends, tijdens het opstaan, ervaart men de eerste tien minuten als zeer pijnlijk. De plek waar de pees aan het hielbeen vastzit, kan gaan ontsteken, verkalken en pijn veroorzaken. We noemen dat hielspoorklachten.

Een ontsteking van de achillespees is de pees die van de kuitspier naar de hiel loopt. Een pijnlijke achillespees kan sporten onmogelijk maken, zeker als de blessure wordt genegeerd en chronisch wordt.

Oorzaak hielspoor pijn

Een hielspoor ontstaat m.n. door belasting; hardlopen op een harde ondergrond, werk waarbij men lang moet staan of bij sporters die springen (bijvoorbeeld bij tennis of volleybal). Ook overgewicht kan een rol spelen in het ontstaan van deze klachten

De oorzaak van achillespees pijn is vaak dezelfde als die van hielspoor. Mensen krijgen last van achillespees door sporten en dragen van slechte schoenen. Vooral sporters die op latere leeftijd (weer) gaan beginnen met sport hebben verhoogde kans op peesblessures.

Diagnose hiel blessure

Sporters geven vaak aan dat ze al geruime tijd een beetje pijn hadden aan hun achillespees en / of last van hun hiel. In een begin periode wordt die pijn vooral de eerste paar minuten ervaren. Eenmaal warm gedraaid is de pijn dan weer verdwenen. Als dit soort pijn zich regelmatig voor doet en als de pijn steeds langer stand houdt is het verstandig een afspraak bij ons te maken.

Behandeling

In het beginstadium is een achillespees blessure vaak goed te behandelen. Als de blessure door te lang wachten al chronisch is geworden is dit lastiger. 90% van alle hielspoor klachten kunnen wij oplossen met Shockwave therapie.

Shockwave therapie houdt in dat geluidsimpulsen met een bepaalde frequentie zich als golven dwars door een medium heen verplaatsen (water, lucht of een vaste stof). Voor de behandeling met Shockwave hebben wij speciaal daarvoor opgeleide fysiotherapeuten.

Voorafgaand aan de shockwave therapie vindt echografie plaats, waarbij zichtbaar wordt waar het probleem zich bevindt. Op basis van die informatie lokaliseert de fysiotherapeut de pijnzone en brengt een gel aan. Dan dient hij shockwaves toe door het “behandelpistool” over de pijnzone te bewegen. Shockwave therapie versnelt het genezingsproces door de zelfhelende eigenschappen van het lichaam te activeren, het metabolisme te stimuleren en de bloedcirculatie te verbeteren. Bij een hielspoor lokaliseren we met echografie de verkalking die het hielspoor veroorzaakt. Vervolgens behandelen we het hielspoor met 3 keer Shockwave therapie. Vòòr de 4e Shockwave therapie maken we opnieuw een echo, om te controleren wat het resultaat is en om het verdere behandelplan te bepalen.

Bij hielspoor is gemiddeld 6 keer toepassen van Shockwave therapie voldoende.

• 10 vestigingen in o.a. Zwolle, Lelystad, Almere en Dronten