Hoofdpijn kan allerlei oorzaken hebben.

Arbo_hoofdpijn_61051534Uit recente onderzoeken blijkt dat 38 % van de bevolking één of andere vorm van hoofdpijn heeft. 8,4 % van de bevolking heeft migraine.

Slechte houding

Als je een slechte houding hebt, kan de druk in je hoofd en op je nekspieren toenemen. Vooroverhangende schouders, of een telefoon tussen je nek en schouders klemmen, zijn enkele veel voorkomende oorzaken van hoofdpijn.

TriggerpointsTopfit hoofdpijn triggerpoints

Van alle hoofdpijnklachten valt ongeveer 90 % onder de noemer spanningshoofdpijn en migraine. Juist bij deze twee hoofdpijnvormen is de relatie met triggerpoints het grootst

Hoofdpijn is een klassiek voorbeeld van uitstralende pijn. Het aanraken van triggerpoints wekt herkenbare hoofdpijn op. Daarnaast geeft het tot rust brengen van triggerpoints vermindering van hoofdpijn. De spieren die uitstralende pijn in het hoofd geven zijn de spieren in nek, kaak, bovenrug en van het hoofd zelf.

• Hitte

Hoe warmer het is, hoe meer kans dat je hoofdpijn krijgt. Onderzoek heeft aangetoond dat de kans op hoofdpijn met 7,5 procent stijgt voor elke 5 graden Celsius extra.

• Kaas

Belegen kaas is een belangrijke veroorzaker van Migraine.  Ook schimmelkaas, brie, feta, mozzarella en Parmezaanse kaas zouden hoofdpijn veroorzaken. De schuldige is de tyramine in de kaas. Hoe ouder de kaas, hoe meer tyramine er in zit.

• Rode wijn

Tyramine zit ook in rode wijn, en in sommige likeuren. En omdat alcohol de bloedtoevoer naar de hersenen verhoogt, kan het effect nog groter zijn.

• Geuren

Sterke geuren kunnen migraine veroorzaken. Het zijn niet alleen vieze geuren die hoofdpijn veroorzaken, ook lekkere geuren doen het. De oorzaak hiervan is niet bekend.

• Kapsel

Een staart die te strak is aangetrokken kan je schedel pijn doen. Haarbanden, vlechten en knellende hoeden creëren hetzelfde effect. Als je je haar weer los laat hangen, gaat de hoofdpijn vaak vanzelf weg.

• Sport

Zware sportinspanningen zijn ook een mogelijke oorzaak. Door sport gaan de bloedvaten in het hoofd, de nek en de schedel zwellen, waardoor de druk in het hoofd verhoogt. Hetzelfde kan gebeuren bij seks. Vooral mensen die last hebben van migraine krijgen deze vorm van hoofdpijn.

• Maaltijden overslaan

Hoofdpijn kan je ook krijgen doordat je een maaltijd overslaat. Dan daalt je bloedsuikerspiegel immers. Probeer in geen geval je hoofdpijn te genezen door snel een tussendoortje te eten, want daarvan schiet je bloedsuikerspiegel de hoogte in, om daarna gewoon nog lager te zakken en weer hoofdpijn te veroorzaken.

• Roken

Sigaretten veroorzaken ook hoofdpijn, en niet alleen bij de roker. Ook passieve rokers kunnen hoofdpijn krijgen door de nicotine in de lucht. Stoppen met roken zou vooral gunstig zijn voor mensen met clusterhoofdpijn.

• Cafeïne

Matig koffie drinken kan geen kwaad, maar wie heel veel koffie drinkt, heeft meer kans op hoofdpijn. Plotseling stoppen met koffie is ook geen goed idee, want een plotselinge terugval van de hoeveelheid cafeïne die je opneemt, kan ook weer hoofdpijn veroorzaken.

Mogelijkheden therapieTopfit hoofdpijn therapie

Bij Topfit kunnen de volgende behandelvormen effectief zijn bij hoofdpijnklachten al dan wel in combinatie met elkaar

Bij vragen of voor het maken van een afspraak kunt u bellen met Topfit fysiotherapie:
Lelystad 0320 265000
Dronten 0321 382005
Zwolle 038 3031010

Nieuwsbericht geplaatst op: 23 september 2014, in: Nieuws Topfit door: