Knieblessure?

Versleten knie, vocht in knie, slijmbeursontsteking in de knie? Een knieblessure komt veel voor en is vaak erg ingrijpend. Niet alleen wordt sporten lastiger maar ook het bewegen in het algemeen.

Uw kniebanden of gewrichten krijgen veel te verduren en een blessure gaat vaak niet vanzelf weg. De juiste behandeling kan u snel weer verder helpen. Neem contact op met Topfit en kom weer in beweging!

Knieblessure

Jong of oud, bijna iedereen heeft wel eens pijn aan de knie. Pijn aan de binnenkant van de knie, pijn in de knieholte of de knie die op slot voelt. Veel knieklachten komen voor bij mensen die sporten en ineens bij een beweging of sprong pijn ervaren. Of de kniepijn manifesteert zich in de ochtend een dag na het sporten. Soms is de pijn er ineens, soms begint de pijn in de knie heel geleidelijk. Ouderen hebben regelmatig last van chronische knieklachten, bijvoorbeeld artrose van de knie.

Oorzaken kniepijn

Knie pijn kan verschillende oorzaken hebben. We kunnen onderscheid maken tussen  acute kniepijn en chronische kniepijn en specifieke knieklachten en aspecifiek knieklachten. Bij specifieke en aspecifieke knieklachten kijken we of er een duidelijke en zichtbare oorzaak van de klacht is.

Bij een specifieke knieklacht is de oorzaak duidelijk. Een voorbeeld hiervan is  een gescheurde meniscus of artrose. Bij aspecifieke knieklachten is niet direct duidelijk waar de klachten precies vandaan komen. Vaak is er dan middels een MRI-scan of röntgenfoto geen afwijkingen in de structuren van de knie te zien.

Het onderscheid tussen acute en chronische knieklachten heeft te maken met de tijdsduur dat de klacht aanwezig is. Als de klachten langer dan 3 maanden aanwezig zijn noemen we dat  een chronische klacht. Kniepijn minder dan 6 weken noemen we acute knie pijn.

Diagnose Pijn in de knie

Juist bij knieklachten is het vaststellen welke aandoening het is van groot belang voor de  juiste behandeling.

Hieronder de meeste voorkomende knieklachten die bij ons langskomen:

• Gescheurde meniscus: de binnenmeniscus en de buitenmeniscus bevinden zich tussen het bovenbeen en het onderbeen. De meniscus heeft onder meer als functie het dempen van schokken op de knie en het helpt sturen bij plotselinge bewegingen van de knie. Het is niet voor niets dat vaak voetballers of tennissers zich met deze klachten bij ons melden waarbij de scheur optreedt bij een draaibeweging van de knie waarbij het onderbeen nog vast op de grond staat.
  • Gescheurde kruisband: Net als bij de meniscus zitten er in elke knie ook 2 Deze banden (zoals de naam al zegt) kruisen elkaar. Ze zitten ook weer tussen het bovenbeen en het onderbeen. Dit zijn de voorste en achterste kruisbanden. De kruisbanden geven de knie stabiliteit. Een gescheurde kruisband heb je direct door. Het kan ontstaan door een verdraaiing van de knie of ergens hard tegen aan stoten. Je voelt het ook direct en staan en lopen is daarna nauwelijks meer mogelijk.
  • Knieschijf gewricht Patellofemoraal pijnsyndroom (PFPS): PFPS houdt in een afwijkende stand van de knieschijf waardoor teveel belasting op de kniegewricht ontstaat.  Dit veroorzaakt pijn tijdens het bewegen.
  •  Jumpers knee ofwel springers knie: Een jumpers knee  ontstaat vaak na een langdurige overbelasting van deze pees waarbij ontsteking optreedt tussen de quadriceps aanhechting en het onderbeen.
  • Artrose, “versleten” knie. Artrose is het dunner worden van het kraakbeen door te weinig gebruik van het gewricht. Hierdoor neemt de voeding van het gewricht af. Er is een disbalans tussen wel en niet bewegen. Uiteraard kan er door een trauma ook kraakbeen schade optreden.

Behandeling Knieblessures

Behandeling van pijnlijke knieën horen bij onze dagelijkse werkzaamheden. En bij iets wat je elke dag doet wordt je ook goed in. Veel knieklachten zijn prima te behandelen.  Onze therapeuten kijken uiteraard naar de oorzaak van de kniepijn. Is het acute kniepijn of chronische kniepijn. Of zijn de knieklachten specifiek of aspecifiek.

Behandelingen kunnen bestaan uit oefentherapie waarbij  we werken aan het optimaliseren van de mobiliteit en de kracht en stabiliteit van uw knie. Dit kan bijvoorbeeld door oefentherapie, therapeutisch tapen, dry needling en manuele therapie.

• 10 vestigingen in o.a. Almere, Dronten, Harderwijk, Kampen, Lelystad en Zwolle