Last van nekpijn?

U heeft veel last van nekpijn. Het belemmert u in het dagelijks leven of het schakelt u compleet uit! Hoe erg het ook is, in de meeste gevallen is het zeer goed te behandelen.

Vraag een gesprek aan en vertel ons over uw klachten, wij helpen u graag van uw nekpijn af!

Nek klachten

Nekpijn is zeer vervelend.  Naast pijn in de lage rug zijn nekklachten en pijn in de nek één van de meest voorkomende klachten waarvoor cliënten zich bij de fysiotherapeut melden. Veelal gaat het om nekpijn of een stijve nek die wordt omschreven als een zeurende pijn aan één of beide kanten van de nek of boven op de schouders. Soms kunt u uw hoofd niet goed draaien. De nekspieren voelen vaak gespannen, warm en stijf aan. Een zere nek kan heel veel invloed hebben op uw functioneren.

Behalve dat pijn in de nek beperking geeft in het bewegen, wordt ook veelal hoofdpijn en duizeligheid genoemd.

Door de hoofdpijn vanuit de nek is soms concentratieproblemen het gevolg.  Oor suizen, uitstraling van pijn naar de armen en of tintelingen in de hand of vingers kunnen allemaal het gevold zijn van nekklachten.

Oorzaak van nekpijn

De oorzaak van nekpijn en spierpijn in de nek kan liggen in de soms hoge werkdruk van mensen waarbij langdurig in dezelfde houding gewerkt wordt of vanuit een ongemakkelijke of verkeerde werkhouding.

Een receptioniste die voortdurend haar nek moet draaien om op een beeldscherm te kijken en klanten aan de balie te woord moet staan. Of langdurig gespannen autorijden. Werken in een omgeving waarbij u op de tocht zit kan ervoor zorgen dat de gewrichten niet meer goed bewegen en spieren verkrampen, waardoor nekklachten ontstaan.

Pijn in de nek kan ook ineens ontstaan, bijvoorbeeld na een aanrijding. Uw hoofd maakt dan ineens een onverwachte beweging waardoor de banden en spieren in uw nek uitrekken. Dit kan een whiplash tot gevolg hebben. De klachten van een whiplash kunnen vaak geruime tijd aanhouden maar meestal is er na verloop van tijd ook weer herstel.

Diagnose pijn in de nek

Om bij nek klachten de juiste diagnose te stellen kijken wij binnen Topfit eerst waar de aandoening vandaan komt. Acute nekklachten zijn vaak ten gevolge van overbelasting van spieren en banden.

Pijn in de nek die meer dan 2 maanden aanhoudt of waarbij er regelmatig intense pijn of verminderde kracht in één of beide armen zich voordoet kunnen vaak een andere aanleiding hebben.  De oorzaak kan dan ook liggen in een nekhernia en/of in artrose van de nekwervels.

Behandeling /  Wat te doen tegen nekpijn

De behandeling van nekklachten kan uiteenlopen. Dit kan per persoon en per klacht verschillen.

De behandelaars van Topfit zullen in de meeste gevallen starten met het verminderen van de pijn en het vergroten van de beweeglijkheid. Leven is bewegen en graag zonder pijn.

Patiënten over Topfit:

%

Tevredenheid

• 10 vestigingen in o.a. Almere, Dronten, Harderwijk, Kampen, Lelystad en Zwolle