Selecteer een pagina

Het fanatisme deze week bij een aantal sporters gaf een dubbel gevoel

Oppassen voor blessuregolf komende weken

Carlo Pieters is als sportfysiotherapeut werkzaam bij Topfit Fysiotherapie. Als geen ander weet Pieters dat sporters die te snel willen terug keren, na een stop van een paar weken, een groot risico op blessures lopen. Het fanatisme dat hij zag deze week bij een aantal sporters gaf een dubbel gevoel.

Sinds 11 mei jongstleden is het voor sportverenigingen weer toegestaan om hun leden te laten sporten op de Nederlandse velden. Weliswaar onder strenge voorwaarden, zoals anderhalve meter afstand houden bij (jong)volwassenen, maar bij veel sporters jeukte het alweer flink om met de bal, het racket en/of de stick te kunnen trainen. “Gelukkig hebben de meeste sporters die bij ons bekend zijn in de tussentijd niet stilgezeten” geeft Pieters aan. “Van hardloopschema’s tot oefeningen op een matje voor de televisie: heel veel sporters hebben zichzelf in de afgelopen maanden zo fit mogelijk proberen te houden”.

Nu begint het echte werk weer

“Echter is een uur voetballen, tennissen of hockeyen voor het bewegingsapparaat een hele andere belasting dan een uur hardlopen. Zo heb je tijdens deze sporten vaker wisselingen tussen stil staan en explosief bewegen en moet je reageren op een object dat van richting verandert (de bal/puck). Deze prikkels die het bewegingsapparaat te verwerken krijgt zijn niet te vergelijken met een rondje hardlopen, waarbij vaak in geplande tempo’s wordt gelopen en de looprichting vaak alleen maar rechtdoor is. Ook kracht- en flexibiliteitsoefeningen zijn een goede optie voor onderhoud van functie en beweeglijkheid, maar kunnen niet gezien worden als vervanging voor het ‘echte werk’ op het veld of op de baan”.

 Verzorg je lichaam, juist nu

“Daarom is het van groot belang om als (contact)sporter rondom de training goed op je lichaam te letten, ook als je in de tussenperiode heel actief bent geweest. Zorg zelf of met je team voor een goede warming-up (minstens net zo goed als je van voor de coronamaatregelen gewend was) voor je wat intensiever gaat belasten”.

“Probeer ook aan het einde van de training nog even rustig uit te lopen om je lichaam de kans te geven opgebouwde spierspanning af te laten zakken. Zorg er voor dat je zowel voor als na het sporten genoeg brandstof en bouwstoffen binnen krijgt uit gezond eten en het drinken van voldoende water. En let er in de eerste weken even extra op dat je genoeg slaapt, om je lichaam de kans te geven optimaal te herstellen van de intensieve trainingen”.

“Mocht het nou zo zijn dat je aan al deze dingen denkt en je toch in de komende periode een blessure oploopt, dan staan we natuurlijk voor je klaar om je te begeleiden in je herstel. En ook als je nog aanvullende tips zou willen om blessurevrij te blijven of zelfs sterker/sneller te worden, dan kan je altijd bij één van onze sportfysiotherapeuten terecht! “

 

Carlo Pieters

Carlo Pieters

Sport Fysiotherapeut

Carlo Pieters is Sport Fysiotherapeut bij Topfit Fysiotherapie.

Carlo is sinds kinds af aan al erg geïnteresseerd in vrijwel alle mogelijke sporten; van de gymzaal op school tot het voetbalveld, de tennisbaan en mountainbike. De ervaringen die hij (helaas) zelf op liep met een aantal vervelende sportblessures en de bijbehorende revalidatietrajecten maken dat hij als geen ander weet hoe gedreven sporters kunnen zijn.