Pijn in pols?

U struikelt, valt op de grond en weet u nog net op te vangen met uw handen. Uw eerste reactie is vaak: “Is mijn knie nog heel en mijn kleding niet beschadigd”. En als u van de schrik bekomen bent en de adrenaline uit uw lijf is voelt u ineens de pijn aan uw pols

Oorzaken pijn in de pols

Veel polsklachten zijn het gevolg van een val. Het uitsteken van uw handen bij het vallen is een natuurlijke reactie dit zien we bij jongeren en ouderen.

Daarnaast is overbelasting een veel voorkomende oorzaak van pijn aan de pols. Denk hierbij aan mensen die voor hun werk veel herhaalde bewegingen moeten maken, bijvoorbeeld door het werken achter de computer. In het voorjaar zien we vaker overbelasting door klussen en tuinieren. Ook smartphone gebruik zien wij in onze praktijk steeds vaker terug als mogelijke oorzaak bij langdurige polsklachten.

Anatomie van de pols

De pols is het gewricht wat de onderarm en de hand met elkaar verbind. Het bestaat uit 2 rijen van 4 botjes, daaromheen lopen spieren, pezen, banden, bloedvaten en zenuwen die samen een complex geheel vormen.

Diagnose pijnlijke pols

De (hand)fysiotherapeut kan na aanleiding van u verhaal en na het uitvoeren van verschillende testen een diagnose stellen voor uw polsklacht. Ook kunt u bij ons terecht indien u al een diagnose hebt gekregen van bijvoorbeeld uw huisarts of handchirurg middels een verwijzing.

Mogelijke diagnoses voor de pols zijn:

– Instabiliteit pols

– Carpaal tunnel syndroom

– Quervain

– Pols fractuur

– TFCC letsel

– SL letsel

– Ganglion

– Artrose

– Reumatoide artritis

Behandeling polsklachten

Er wordt samen met u gekeken naar de beste behandelmogelijkheden in uw situatie. Onze speciaal daarvoor opgeleide hand fysiotherapeut helpt u vooral met oefeningen die de spieren en gewrichten van uw pols soepel en sterk maken. Tijdens de behandeling kunnen de volgende zaken aan de orde komen: meedenken met mogelijk brace gebruik, verbeteren van de beweeglijkheid, oefeningen voor kracht en coördinatie, advies met betrekking tot het inzetten van de hand/pols tijdens het uitvoeren van dagelijkse activiteiten.

Bekijk hier de video: Oefeningen bij pols klachten

• 10 vestigingen in o.a. Almere, Dronten, Harderwijk, Kampen, Lelystad en Zwolle