• Altijd in de buurt
  • Persoonlijke aandacht
  • Bewezen effectief

Polsklachten

U struikelt, valt op de grond en weet u nog net op te vangen met uw handen. Uw eerste reactie is vaak: “Is mijn knie nog heel en mijn kleding niet beschadigd”. En als u van de schrik bekomen bent en de adrenaline uit uw lijf is voelt u ineens de pijn aan uw pols.

Oorzaken van pijn in de pols

Veel polsklachten zijn het gevolg van een val. Het uitsteken van uw handen bij het vallen is een heel natuurlijke reactie. Dit zien we zowel bij jongeren als ouderen.
Daarnaast is overbelasting een veel voorkomende oorzaak van pijn aan de pols. Denk hierbij aan mensen die voor hun werk veel herhaalde bewegingen moeten maken, bijvoorbeeld door het werken achter de computer. In het voorjaar zien we vaker overbelasting door klussen en tuinieren. Ook smartphonegebruik zien wij in onze praktijk steeds vaker terug als mogelijke oorzaak bij langdurige polsklachten (swipen).

De pols is het gewricht wat de onderarm en de hand met elkaar verbind. Het bestaat uit twee rijen van vier botjes, daaromheen lopen spieren, pezen, banden, bloedvaten en zenuwen die samen een complex geheel vormen.

Diagnose bij een pijnlijke pols

De (hand)fysiotherapeut kan naar aanleiding van uw verhaal en na het uitvoeren van verschillende testen een diagnose stellen voor uw polsklacht. Ook kunt u bij ons terecht indien u al een diagnose hebt gekregen van bijvoorbeeld uw huisarts of handchirurg middels een verwijzing.
Mogelijke diagnoses voor de pols zijn:

• Instabiliteit pols;
  • Carpaal tunnel syndroom (een aandoening waarbij een zenuw in de pols bekneld zit);
  • Quervain (pijn aan de zijkant van uw pols, richting uw duim);
  • Polsfractuur (een gebroken pols, is er een breuk van het spaakbeen of de ellepijp);
  • TFCC letsel (deze afkorting staat voor Triangular Fibrocartilage Complex. Zeg maar een soort van “meniscus” van de pols);
  • SL letsel (kan onstaan door een val op een gestrekte pols of door chronische overbelasting van de pols bij bijvoorbeeld een stratenmaker);
  • Ganglion (een ganglion is een bobbeltje aan uw pols, vinger of voet. Dit is een uitstulping van het gewricht);
  • Artrose
  • Reumatoïde artritis

Behandeling van polsklachten

Er wordt samen met u gekeken naar de beste behandelmogelijkheden in uw situatie. Onze speciaal daarvoor opgeleide handfysiotherapeut helpt u vooral met oefeningen die de spieren en gewrichten van uw pols soepel en sterk maken. Tijdens de behandeling kunnen de volgende zaken aan de orde komen: meedenken met mogelijk brace gebruik, verbeteren van de beweeglijkheid, oefeningen voor kracht en coördinatie, advies met betrekking tot het inzetten van de hand/pols tijdens het uitvoeren van dagelijkse activiteiten.

Maak direct een afspraak

Wilt u een afspraak maken? Bel 088-171 9000 of vul het contactformulier in. Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.