Rugblessure?

Heeft u een zere rug na het sporten? Een rugblessure bij sporten komt helaas vaak voor. Een verdraaiing van de rug kan al snel voor een acute klacht zorgen. Ook kan spit ontstaan, hierdoor bent u vaak compleet uitgeschakeld. Maar hoe werkt u weer na een pijn vrije situatie toe?

Acute rugpijn is vaak het begin van een rugblessure. Wees er snel bij en start een effectief behandeltraject! Topfit helpt u snel weer rechtop!

Rugblessure of spit

Acht op de tien mensen in Nederland krijgt te maken met rugproblemen. Het is daarmee, ook in onze praktijk, een zeer veel voorkomende blessure voor patiënten.

Hoge rugpijn of rugpijn in de middenrug kan zich op meerdere manier uiten. Het kan gaan om pijn die continue aanwezig is maar ook pijn die alleen optreedt wanneer u iets moet tillen of wanneer u gaat zitten achter een bureau of in de auto.

De rugklachten manifesteren zich door pijnscheuten en het vastzitten van de gehele bovenrug en middenrug. Pijn tussen de schouderbladen en ribben dat hoofdpijn en problemen met ademhalen kan veroorzaken.

Rugpijn is een klacht die niet alleen vaak voorkomt maar ook langdurig sluimerend aanwezig is. Het kan gaan om tintelende en/of prikkelende pijn die negatieve invloed heeft op uw functioneren.

Oorzaken van rugblessures en spit

Waarom mensen rugpijn ontwikkelen is erg divers. Rugklachten kunnen per persoon verschillen in de mate van hevigheid. Hoge rugklachten en rugpijn ontstaan vaak geleidelijk. Veelal ligt de oorzaak van rugklachten in het niet goed functioneren van de gewrichten.

Regelmatig komen mensen bij ons in de praktijk die al “te lang” hebben doorgelopen met hun rugklachten. Dikwijls zijn patiënten eerst zelf aan de slag gegaan met bijvoorbeeld het kopen van een nieuwe matras of buikspier oefeningen doen voor de tv.

Oorzaken van hoge rugklachten en rugpijn kunnen zijn het staand of zittend werken in een verkeerde houding. Werken achter een bureau met het niet juist instellen van de stoel, het bureau en het beeldscherm.

De pijn in de bovenrug kan ook een liggen in het verkeerd tillen of je vertillen of het maken van een verkeerde beweging of een ongeluk. Ook spanning of stress kunnen de reden zijn dat mensen onbewust rugklachten ontwikkelen en langere tijd met klachten blijven doorlopen.

Diagnose rugpijn

Bij veel mensen wordt uiteindelijk niet één reden aangewezen voor de rugklachten. Doorgaans wordt rugpijn veroorzaakt door verschillende oorzaken. Het niet kunnen wijzen naar één specifieke oorzaak kan voor mensen best frustrerend zijn. Soms hebben patiënten die bij ons komen al een heel traject elders doorlopen, maar beter laat dan nooit.

Behandeling rugblessure

Hoe rugpijn het beste behandeld kan worden verschilt per persoon en waar de klachten vandaan komen. Omdat het vaak meerdere oorzaken heeft zal er tijdens de intake zorgvuldig worden nagegaan waar de klachten bij u vandaan komen en hoe deze het beste aangepakt kunnen worden.

De fysiotherapeuten van Topfit hebben niet alleen de ervaring maar kunnen ook meerdere behandelmethodes toepassen om rugklachten te verminderen of helemaal te verhelpen.

• 10 vestigingen in o.a. Almere, Dronten, Harderwijk, Kampen, Lelystad en Zwolle