• Altijd in de buurt
  • Persoonlijke aandacht
  • Bewezen effectief

Rugklachten

U heeft veel last van rugklachten. Hoge rugpijn of middenrugpijn belemmert u in het dagelijks leven of het schakelt u compleet uit! Hoe erg het ook is, in de meeste gevallen is rugpijn zeer goed te behandelen. Vraag een gesprek aan en vertel ons over uw klachten, wij helpen u graag van uw rugpijn af!

Rugpijn

Acht op de tien mensen in Nederland krijgt te maken met rugklachten. Het is daarmee, ook in onze praktijk, een zeer veel voorkomende klacht.
Hoge rugpijn of rugpijn in de middenrug kan zich op meerdere manier uiten. Het kan gaan om pijn die continue aanwezig is maar ook pijn die alleen optreedt wanneer u iets moet tillen of wanneer u gaat zitten achter een bureau of in de auto.
De rugklachten manifesteren zich door pijnscheuten en het vastzitten van de gehele bovenrug en middenrug.
Pijn tussen de schouderbladen en ribben kan weer hoofdpijn en problemen met ademhalen veroorzaken.
Rugpijn is een klacht die niet alleen vaak voorkomt maar ook langdurig sluimerend aanwezig kan zijn. Het kan gaan om tintelende en/of prikkelende pijn die een negatieve invloed heeft op uw functioneren.

Oorzaken van hoge rugklachten en rugpijn

De oorzaken waardoor mensen rugpijn ontwikkelen zijn erg divers. Rugklachten kunnen per persoon verschillen in de mate van hevigheid. Hoge rugklachten en rugpijn ontstaan vaak geleidelijk. Veelal ligt de oorzaak van rugklachten in het niet goed functioneren van de gewrichten.
Regelmatig komen mensen bij ons in de praktijk die al “te lang” hebben doorgelopen met hun rugklachten. Dikwijls zijn patiënten eerst zelf aan de slag gegaan met bijvoorbeeld het kopen van een nieuwe matras of buikspieroefeningen doen voor de tv.
Oorzaken van hoge rugklachten en rugpijn kunnen zijn het staand of zittend werken in een verkeerde houding:
Werken achter een bureau met een niet passend ingestelde stoel en beeldscherm.
De pijn in de bovenrug kan ook liggen aan het verkeerd tillen of vertillen of het maken van een verkeerde beweging, of een ongeluk. Ook spanning of stress kunnen de reden zijn dat mensen onbewust rugklachten ontwikkelen en langere tijd met klachten blijven doorlopen.

Diagnose rugpijn

Bij veel mensen wordt uiteindelijk niet één reden aangewezen voor de rugklachten. Doorgaans wordt rugpijn veroorzaakt door verschillende oorzaken. Het niet kunnen wijzen naar één specifieke oorzaak kan voor mensen best frustrerend zijn.

Behandeling rugklachten

Hoe rugpijn het beste behandeld kan worden verschilt per persoon en dat geldt net zo voor de oorzaak van de klachten. Omdat de rugpijn vaak meerdere oorzaken heeft zal er tijdens de intake zorgvuldig worden nagegaan waar de klachten bij u vandaan komen en hoe deze het beste aangepakt kunnen worden.
De fysiotherapeuten van Topfit hebben niet alleen de ervaring maar kunnen ook meerdere behandelmethodes toepassen om rugklachten te verminderen of helemaal te verhelpen.

Maak direct een afspraak

Wilt u een afspraak maken? Bel 088-171 9000 of vul het contactformulier in. Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.