Tennisarm of elleboogblessure?

De tennisarm of elleboogblessure is een ontstekingsblessure waarbij de aanhechting van de spieren op de gewrichten geïrriteerd raken. De naam Tennisarm is gekomen omdat veel tennissers er last van kregen. Rust en veel oefenen zorgen vaak voor een voorspoedig herstel. Maar ook leren om deze vervelende elleboogblessure te voorkomen is erg belangrijk.

Topfit heeft veel ervaring met sportblessures (voorkomen) en helpt u graag verder. Een Tennisarm of Golfelleboog is snel weer verleden tijd! Maak vandaag nog een afspraak en voor u het weet bent u van uw klachten af.

Elleboog blessure

Een pijnlijke elleboog of een tennisarm is een overbelasting van de pezen en spieren van uw onderarm. Iemand een hand geven of zelfs een boek in je handen houden kan dan al erg pijnlijk zijn.

Pijn in de elleboog noemen we een tennisarm; als de plek waar de onderarmspieren aan de elleboog vastzitten, geïrriteerd is en daardoor ontstoken raakt. Uw elleboog is met name pijnlijk als u uw arm naar buiten draait en met uw hand ergens in knijpt, zoals bijvoorbeeld een tennisracket. De helft van alle mensen die fanatiek tennis speelt krijgt op den duur last van een tennisarm. Echter van alle mensen met een tennisarm wordt minder dan 5% door tennis veroorzaakt. Bij een tennis elleboog zit de pijn aan de buitenkant van uw elleboog. Bij een golfers elleboog zit de pijn aan de binnenkant van uw arm/elleboog.

Oorzaak pijn in elleboog

Elleboogpijn kan veroorzaakt worden door het spelen van golf of een racket sport zoals tennis, maar ook het werk aan een lopende band kan elleboog klachten geven. De meeste oorzaken van een tennisarm zijn niet sport gerelateerd.

Met name het verkeerd uitvoeren van steeds herhalende pols- of armbewegingen kunnen de overbelasting aan uw elleboog veroorzaken.

Diagnose pijnlijke elleboog / tennisarm

Als bijvoorbeeld simpele handelingen achter uw computer (met muis of touchpad) voortdurend pijn veroorzaken dan kan dat een prettig functioneren behoorlijk in de weg ziten. Onze fysiotherapeuten kijken zorgvuldig naar de oorzaak van uw elleboog klacht. Wij willen nagaan wat de oorzaak is van de pijn. Is dat alleen de beweging met de muis of zijn er andere redenen. Zo kunnen we u ook advies geven hoe u een beweging die u vaak moet herhalen goed kunt uitvoeren om overbelasting te voorkomen.

Behandeling elleboog blessure

Een tennisarm is heel vervelend, maar het is geen ernstige blessure en vaak gaat een tennisarm na verloop van tijd met relatieve rust ook weer over. Op een iets lager niveau doorsporten is aan te raden omdat het in beweging houden van de spieren en pezen het genezingsproces van de ontsteking bevorderd. Helaas is rust nemen of een week stoppen met werken niet voor iedereen een optie. We helpen u graag in 1 van onze vestigingen.

• 10 vestigingen in o.a. Almere, Dronten, Harderwijk, Kampen, Lelystad en Zwolle