Zweepslag in de kuit of hamstring

Pijn in de kuit of kramp in de hamstring komt regelmatig voor bij sporters. De klachten kunnen uiteenlopen van stijfheid van de kuit of bovenbeen of hamstring tot pijnscheuten (kramp) met mogelijk een flinke spierscheuring.

Last van zweepslag in uw kuit of bovenbeen?

Zweepslag is een term die de meeste mensen wel kennen. Een zweepslag ontstaat meestal plotseling tijdens het hardlopen of voetballen of bij een sport als squash of badminton. Het voelt alsof iemand tegen uw kuit aan schopt of met een zweep tegen uw kuit aan slaat. Een zweepslag is een scheur in uw spieren, en u voelt daarbij direct heel veel pijn. Er ontstaat een zwelling en soms een blauwe plek op uw kuit en staan of doorlopen is niet meer mogelijk.

Oorzaak zweepslag

Een hardloper die gelijk sprintjes gaat trekken zonder eerst goed te hebben ingelopen vergroot de kans op een zweepslag. Een kwartier of langer warmlopen en een juiste loopscholing voorafgaand aan een training is aan te raden. Ook voetballers die vanaf de reservebank het veld in sprinten en direct een duel aan gaan komen regelmatig met pijnlijke kuiten of erger bij de fysiotherapeut terecht.

Pijn in de kuit of regelmatig kramp in de kuit kan ook veroorzaakt worden door een verkorting van uw kuitspieren.

Diagnose zweepslag

Onze fysiotherapeuten kijken niet alleen naar de kuitspier of hamstring zelf. We willen graag van u horen of de klacht zich regelmatig voordoet en hoe uw trainings patroon er uit ziet. En waar sport u? Is dat altijd op dezelfde ondergrond of is dat wisselend?  En hoe zit het met uw schoenen?

De ernst van een zweepslag is vaak direct na het acute moment van scheuren van de spier nog niet te bepalen, maar binnen 2 à 3 dagen kunnen onze fysiotherapeuten al een goede inschatting geven en samen met u een passend behandelplan opstellen.

Behandeling zweepslag kuit of hamstring

Ondanks dat u goed voor uzelf zorgt en altijd een juiste warming-up en rek- en strekoefeningen doet kan een zweepslag zich voordoen.  Zweepslag in de kuit of hamstring of bovenbeen komt gewoon best vaak voor. En hoewel pijn vervelend is, is het in de meeste gevallen geen ernstige aandoening en kunnen onze fysiotherapeuten u goed helpen. Van een zweepslag kunt redelijk snel weer herstellen.

Mogelijkheden die wij daarvoor hebben zijn: dry needling, algemene – of sportfysiotherapie, medical taping, echografie, oefentherapie en massage.

• 10 vestigingen in o.a. Almere, Dronten, Harderwijk, Kampen, Lelystad en Zwolle