• Altijd in de buurt
  • Persoonlijke aandacht
  • Bewezen effectief

Knieklachten

U heeft veel last van Knieklachten. Kniepijn belemmert u in het dagelijks leven of het schakelt u compleet uit! Hoe erg het ook is, in de meeste gevallen is het zeer goed te behandelen. Vraag een gesprek aan en vertel ons over uw klachten, wij helpen u graag van uw kniepijn af!

Knieklachten

Jong of oud, bijna iedereen heeft wel eens pijn aan de knie. Pijn aan de binnenkant van de knie, pijn in de knieholte of een knie die op slot gaat. Veel knieklachten komen voor bij mensen die sporten en ineens bij een beweging of sprong pijn ervaren. Of de kniepijn manifesteert zich in de ochtend een dag na het sporten. Soms is de pijn er ineens, soms begint de pijn in de knie heel geleidelijk. Ouderen hebben regelmatig last van chronische knieklachten, bijvoorbeeld artrose van de knie.

Oorzaken kniepijn

Kniepijn kan verschillende oorzaken hebben. We kunnen onderscheid maken tussen  acute kniepijn en chronische kniepijn en specifieke knieklachten en aspecifieke knieklachten.
Bij specifieke en aspecifieke knieklachten kijken we of er een duidelijke en zichtbare oorzaak van de klacht is.
Bij een specifieke knieklacht is de oorzaak duidelijk. Een voorbeeld hiervan is een gescheurde meniscus of artrose. Bij aspecifieke knieklachten is niet direct duidelijk waar de klachten precies vandaan komen. Vaak zijn er dan ook middels een MRI-scan of röntgenfoto geen afwijkingen in de structuren van de knie te zien.
Het onderscheid tussen acute en chronische knieklachten heeft te maken met de tijdsduur dat de klacht aanwezig is. Als de klachten langer dan drie maanden aanwezig zijn noemen we dat een chronische klacht. Kniepijn minder dan zes weken noemen we acute kniepijn.

Diagnose Pijn in de knie

Juist bij knieklachten is het vaststellen om welke aandoening het gaat van groot belang voor de juiste behandeling.
Hieronder de meeste voorkomende knieklachten die bij ons langskomen:

Gescheurde meniscus: de binnenmeniscus en de buitenmeniscus bevinden zich tussen het bovenbeen en het onderbeen. De meniscus heeft onder meer als functie het dempen van schokken op de knie en het helpt sturen bij plotselinge bewegingen van de knie. Het is niet voor niets dat vaak voetballers of tennissers zich met deze klachten bij ons melden waarbij de scheur optreedt bij een draaibeweging van de knie waarbij het onderbeen nog vast op de grond staat.

• Gescheurde kruisband: Net als bij de meniscus zitten er in elke knie ook twee banden. Deze banden (zoals de naam al zegt) kruisen elkaar. Ze zitten ook weer tussen het bovenbeen en het onderbeen. Dit zijn de voorste en achterste kruisbanden. De kruisbanden geven de knie stabiliteit. Een gescheurde knieband heeft u direct door. Het kan ontstaan door een verdraaiing van de knie of ergens hard tegen aan stoten. U voelt het ook direct en staan en lopen is daarna nauwelijks meer mogelijk.
  • Knieschijf gewricht (Patellofemoraal pijnsyndroom) (PFPS): PFPS houdt in een afwijkende stand van de knieschijf waardoor teveel belasting op de kniegewricht ontstaat.  Dit veroorzaakt pijn tijdens het bewegen.
  • Jumpers knee ofwel springers knie: Een jumpers knee ontstaat vaak na een langdurige overbelasting van deze pees waarbij ontsteking optreedt tussen de quadriceps aanhechting en het onderbeen.
  • Artrose, “versleten” knie. Artrose is het dunner worden van het kraakbeen door te weinig gebruik van het gewricht. Hierdoor neemt de voeding van het gewricht af. Er is een disbalans tussen wel en niet bewegen. Uiteraard kan er door een trauma ook kraakbeen schade optreden.

Behandeling Knieklachten

Behandeling van pijnlijke knieën horen bij onze dagelijkse werkzaamheden. Onze therapeuten kijken naar de oorzaak van uw kniepijn. Is het acute kniepijn of chronische kniepijn. Zijn de knieklachten specifiek of aspecifiek.
Behandelingen kunnen bestaan uit oefentherapie waarbij we werken aan het optimaliseren van de mobiliteit en de kracht en stabiliteit van uw knie. Dit kan bijvoorbeeld door oefentherapie, therapeutisch tapen, dry needling en manuele therapie.

Maak direct een afspraak

U kunt eenvoudig direct online een eerste afspraak maken, het contactformulier gebruiken, of bereik ons telefonisch op werkdagen tussen 08:30 en 17:00.