• Altijd in de buurt
  • Persoonlijke aandacht
  • Bewezen effectief

Bericht van Topfit Fysiotherapie, Martijn Poort

Waar zit jouw bekkenbodem?

‘Waar denk je dat de bekkenbodem zit?’ Op deze vraag krijg ik regelmatig een verkeerd antwoord.

De botstukken van de heup en/of het bekken wordt aangewezen, maar niet de bekkenbodem. Het verbaasd me enerzijds niet, en tegelijk is het bijna ongelooflijk dat de meeste mensen weinig weten over deze spier.

Ik zal het uitleggen

Het is begrijpelijk dat er onwetendheid heerst over de (locatie van de) bekkenbodem
De bekkenbodemspier bevindt zich in het schaamgebied bij zowel man als vrouw. Over het schaamgebied praten wij niet graag en als we erover praten is het gemakkelijk te vervallen in grootspraak of clichés. Verder hebben zowel mannen als vrouwen een spiegel nodig om hun bekkenbodemspier waar te kunnen nemen. Dit zorgt ervoor dat je minder ‘feedback’ krijgt wanneer je de bekkenbodem bewust probeert aan te spannen of ontspannen.
Tenslotte werkt de bekkenbodemspier – wanneer er geen sprake is van klachten – automatisch, je (ont-)spant je spier onbewust. Hierdoor hebben veel mensen nog nooit bewust hun bekkenbodemspier aangespannen of ontspannen.

Het is onbegrijpelijk dat er onwetendheid heerst over de (locatie van de) bekkenbodem
Al hebben we het niet vaak over het schaamgebied, het houdt ons bezig. Het maakt niet uit of je in de kleutertijd, pubertijd, adolescentie of 80+-jaren zit. De bekkenbodem is belangrijk! Thema’s waar je aan kunt denken is: seksualiteit, (in)continentie, obstipatie, onzekerheid over de genitaliën, vruchtbaarheid, misbruik, enzovoort.

De bekkenbodem
Elke dag hebben wij een goed functionerende bekkenbodem nodig. De bekkenbodem moet goed kunnen aanspannen bij het ophouden van plas of ontlasting, niezen, springen, opstaan uit een stoel, etc. De bekkenbodem moet goed kunnen ontspannen tijdens het ontlasten, plassen en bij het hebben van gemeenschap. Verder heeft de bekkenbodem een draagfunctie, dit houdt in dat de spier moet voorkomen dat de blaas of darm (bij vrouwen ook de baarmoeder) uit het lichaam komt.

Het is belangrijk dat je weet waar je bekkenbodem zit. Pas dan kun je effectief trainen om zo eventuele klachten te behandelen. Daarom hier het antwoord op de vraag:

Waar zit de bekkenbodem?
De bekkenbodem is een verzameling van spieren die liggen in de bekkenuitgang. De bekkenuitgang is de ruimte tussen je stuit, beide zitbeenderen en je schaambot. Wanneer je op je hand gaat zitten, ligt je bekkenbodem op je hand.

Bekkenfysiotherapie
Voor mij als bekkenfysiotherapeut is het de uitdaging om iemand bewust te laten worden van de bekkenbodemspieren om vervolgens de spieren goed te laten functioneren. Daar kunnen ontspanningsoefeningen of juist krachtoefeningen voor nodig zijn. De bekkenbodem is een belangrijke spier, maar functioneert nooit op zichzelf. Hiermee bedoel ik dat ook de lage rug, heup en bekken in contact staan met deze spier. Daarom wordt ook de lage rug, heup en bekken meegenomen in het bekkenfysiotherapeutisch onderzoek om op die manier een volledig beeld te krijgen waar de klachten ontstaan en hoe ze het beste verholpen kunnen worden. Ik ga die uitdaging graag aan met mijn patiënten.

Miranda Timmer – Bekkenfysiotherapeut

 

Wilt u meer informatie? Onze collega Miranda Timmer is werkzaam op beide locaties in Zwolle:

– Topfit Fysiotherapie Stadshagen
– Topfit Fysiotherapie Zwolle Schelle

Miranda is bereikbaar op 088-1719 000 of via miranda@topfit-fysiotherapie.nl

 
 

Miranda Timmer

Bekkenfysiotherapeut

Miranda Timmer is bekkenfysiotherapeut bij Topfit Fysiotherapie.

In haar praktijk ziet ze regelmatig mannen en vrouwen die klachten hebben bij het plassen, ontlasten en vrijen.

Ook langdurige pijnklachten in de buik of rug kunnen door de bekkenfysiotherapeut behandelt worden.